Każdy z nas ma marzenia – jedni większe, inni mniejsze, ale nie zawsze marzenia mogą się spełnić. Znaczącą przeszkodą jest kapitał, a w zasadzie jego brak – na ciekawe przedsięwzięcie. Może w tym pomóc finansowanie społecznościowe, czyli crowdfunding.
Finansowanie społecznościowe to możliwość realizacji przedsięwzięć społecznych, kulturalnych i biznesowych, poprzez specyficzny sposób pozyskiwania środków na ich realizację. Finansującymi są członkowie społeczności wirtualnych, znajomi, rodzina i wszelkie osoby, które niewielkimi płatnościami wspierają pomysłodawców. Wiele drobnych sum składa się na odpowiednią pulę pieniędzy, dzięki którym spełnienie marzeń, rozwój biznesu lub organizowanie innych ciekawych przedsięwzięć przestaje być tylko mrzonką.
© mazurekm – Fotolia.com
Historii słów kilka. Zjawisko crowdfundingu narodziło się w USA. Jego prekursorem był zespól rockowy Marillion, a w zasadzie amerykańscy fani. W 1997 roku fani tej grupy przeprowadzili w internecie specjalną kampanię i zebrali 60 tysięcy dolarów. Chcieli sfinansować trasę koncertową zespołu po Stanach Zjednoczonych. Następnie sam zespół Marillion wykorzystał tę metodę zbierania kapitału i przy jej pomocy powstały kultowe albumy grupy – „Anoraknophobia”, „Marbles” i „Happiness Is the Road”.
W 2000 roku zaistniała pierwsza platforma internetowa firmy ArtistShare. Platforma umożliwiła początkującym muzykom finansowanie twórczości poprzez internetową zbiórkę pieniędzy. Środki wpłacali fani zespołów. Kolejne platformy powstały w latach 2006 i 2009. Były to Sellaband i Pledge Music. W roku 2008 powstał portal Indiegogo, na którym możliwe było już sfinansowanie różnego rodzaju projektów, nie tylko muzycznych. A w 2009 roku została utworzona platforma Kickstarter. Jest to obecnie i najbardziej znany portal crowdfundingowy na świecie. W 2010 roku crowdfunding zaczął podbijać Europę, wkroczył też do Polski i w naszym kraju zyskuje coraz więcej zwolenników.
Na całym świecie funkcjonuje już ponad 600 portali croudfundingowych, które umożliwiają opisanie projektu, określenie nagród dla wspierających i ich cen, celu finansowego i zbieranie środków na realizację własnych przedsięwzięć biznesowych, społecznych i kulturalnych.
Szacuje się, że w bieżącym roku internauci sfinansowali projekty na łączną kwotę 3 miliardów dolarów. W Polsce rynek ten rozwija się bardzo szybko. W ubiegłym roku za pośrednictwem platform, które oferują możliwości finansowania społecznościowego zrealizowano wiele interesujących pomysłów, które kosztowały kilkaset tysięcy złotych.
Leave a Reply