nav-left cat-right
cat-right

Na czym polega pozycjonowanie?

Na czym polega pozycjonowanie?

Jeżeli jesteś autorem bloga lub właścicielem strony internetowej, na pewno zależy ci na ściągnięciu do siebie jak największej liczby czytelników. Jednym ze skutecznych sposobów na ściągnięcie użytkowników internetu do Twojej strony jest pozycjonowanie. Pozycjonowanie to wszelkie działania, służące podniesieniu pozycji danej strony w wynikach wyszukiwania np. wyszukiwarki Google. W polskich warunkach ta właśnie wyszukiwarka ma największe znaczenie, ponieważ obsługuje ponad 95% użytkowników. Przygotowanie stron internetowych pod kątem wyszukiwarek nazywa się także technikami SEO (ang. Search Engine Optimization). Istnieją także inne metody przyciągnięcia użytkowników, czasem nawet prostsze i mniej pracochłonne, większość firm i stron internetowych jednak koncentruje się na pozycjonowaniu.

Dla czego pozycjonować?

Użytkownicy Internetu szukają w nim przede wszystkim informacji. Wpisując w okno wyszukiwarki Google poszukiwane słowa kluczowe podążają za pierwszymi linkami, które ukazują się na górze ekranu. Wielu w małych monitorach widzi tylko pierwsze trzy strony odpowiadające na zadane pytanie. Pierwsza, górna pozycja gwarantuje największy zysk przy sprzedaży poszukiwanych  produktów, lub w przypadku stron informacyjnych, przy sprzedaży reklam. Dla tego firmy wkładają duże pieniądze aby znaleźć się na szczycie w wyszukiwarce Google.

Skąd Google zna strony internetowe?

Mechanizm działania Google polega na codziennym wysyłaniu wirtualnych tzw robotów, googlebotów, które przemierzając przez sieć zapisują na serwerach wyszukiwarki treść stron internetowych. Strony popularne są zapisywane bardzo często, i ich zmiany są wychwytywane błyskawicznie. Gorsze strony są odwiedzane rzadziej. Tworzony jest indeks Google, czyli zapis stron dostępnych w sieci. Ten indeks jest analizowany przez specjalny program, tzw. algorytm Google i powstaje kolejność wyników wyszukiwania dla określonych haseł. Algorytm zmienia się tak by dawał coraz lepsze, bardziej odpowiadające prawdzie wyniki wyszukiwania. Pozycjonerzy starają się wpływać na wyniki wyszukiwania, stosując różne strategie, zarówno etyczne jak i nieetyczne.

Strategia pozycjonowania

 Zaufanie co do poprawności wyników wyszukiwania osób wyszukujących w tej wyszukiwarce przyciąga do Google rekalmodawców.  Wyszukiwarce zależy więc na jak najlepszych wynikach wyszukiwania, aby utrzymać to zaufanie. Przejdźmy do omówienia strategii stosowanych przez właścicieli stron.  Są trzy strategie pozycjonowania. Każda z nich inaczej podchodzi do wymagań firmy Google. Google zaś stara się umieszczać wysoko te strony, które mają największą wartość dla użytkowników.

  • Strategia bierna, jakoś doraźnie pozyskujesz linki do swojej strony
  • Strategia walki z Google, prób oszukania wyszukiwarki, tzw. Black Hat SEO
  • Strategia budowania dobrych, wartościowych stron i likowania z innych wartościowych stron, tzw. White Hat SEO

Black Hat SEO może przynieść szybkie wyniki, ale Gogle uczy się, i za nie sportowe zachowanie karze takie strony, przesuwając je do tyłu, lub nawet usuwając z wyników wyszukiwania. To co było sprytna sztuczka wczoraj, może być kula u nogi jutro.

White Hat SEO, etyczna metoda pozycjonowania przynosi wyniki w dłuższym czasie, ale bardziej trwałe i odporne na zmianę algorytmu Google.

Jak pozycjonować?

Pierwsza sprawa, pamiętaj, że różne słowa kluczowe maja różny stopień trudności pozycjonowania. Hasło kredyty jest trudne a jakieś szczegółowe hobby może być bardzo łatwe. Im bardziej szczegółowe hasło tym ogólnie powinno być łatwiej.

Optymalizacja treści

Podstawowa metoda etycznego pozycjonowania, przynosząca nawet bardzo szybkie wyniki jest Optymalizacja Treści. Zadbaj o dobre, unikalne artykuły na swojej stronie. Podziel tekst na bloki, to ułatwi czytanie użytkownikowi i zatrzyma go na stronie. Sformatuj sekcje tekstu nagłówkami, ważne nagłówkami H2, mniej ważne dalszymi numerami. Stosuj pogrubienia i listy w punktach. Przeanalizuj ten tekst – skopiuj go sobie do Worda i nakliknij myszką na różne elementy, w oknie formatowania zobaczysz opis elementu.

Produktom w sklepie daj dokładne opisy. Muszą one być unikane. Kopie tekstów z sieci nie wiele dadzą a grożą karami z Google.

Zadbaj o dobry silnik strony. Dla bloga WordPress i Blogspot są optymalne, szybko też są indeksowane przez Gogle.. Dla sklepów zasięgnij opinii innych użytkowników na odpowiednich forach.

Stale rozwijaj swoje strony, zamieszczaj dobrą treść, dawaj możliwość komentowania i odpowiadaj na komentarze. Dla Google rozwijająca się strona jest żywa i umieszcza ja wyżej w wynikach wyszukiwania.  Po optymalizacji czas na zdobywanie linków.

Zdobywanie linków

Staraj się zdobywać linki  do twojej strony z innych wartościowych stron, najlepiej w tej samej tematyce. Możesz zaproponować zamieszczenie Twoich artykułów właścicielom stron, udzielać się na blogach i forach dyskretnie, w zgodzie z ich regulaminem, dodając link do swojej strony np. w stopce na forum.

W linkach stosuj tzw anchor text (tekst na który klika się aby przejść do danej  strony) związany z tematyką twojej strony, dbając o pewną różnorodność. Pamiętaj, że tylko jeden link do danej strony liczy się dla Google, nie mnóż ich bez potrzeby, dodając ewentualnie tylko 1-2 linki do podstron Twojego serwisu. Zawsze unikaj nadmiaru linków i stron które linkują gdzie popadnie.

Możesz dodawać opisy twojej strony do katalogów stron. Pamiętaj o różnicowaniu opisów i anchor textów. Najlepsze polskie katalogi to:

  • katalog.onet.pl
  • katalog.wp.pl
  • katalog.interia.pl
  • www.gwiazdor.pl
  • katalog.gazeta.pl
  • www.zgred.pl

Unikaj płatnych linków i systemów wymiany linków. Google potrafi się zorientować i mocno ukarać.

Budowanie zaplecza

Kolejnym etapem pozycjonowania jest budowanie zaplecza. Zaplecze to grupa stron o zbliżonej tematyce, która linkuje odpowiednimi anchor textami do twojej strony i nawzajem do siebie. Niech to odbywa się chaotycznie, naturalnie, a Google nie będzie mieć nic przeciwko temu. Pamiętaj o stałym aktualizowaniu twoich stron zapleczowych i zamieszczaniu na nich wartościowej treści.

Na koniec – poszukaj dalszej wiedzy na temat pozycjonowania. Dobrym startem może być Darmowy Kurs Pozycjonowania

Jeżeli masz pytania – napisz komentarz!

Popularne tematy:

  • na czym polega pozycjonowanie (13)

Reklama


Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Linki w komentarzach mogą być wolne od atrybutu nofollow.