Posted by
Wojtek on 11 sierpnia, 2012 |
4 komentarze
Kupowanie przez Internet jest coraz popularniejszą forma robienia zakupów. Przeglądanie w sieci ofert sklepów internetowych jest znacznie szybsze niż gdybyśmy musieli udać się do sklepu stacjonarnego. Można szybko porównać ceny i asortyment w kilku miejscach. Co więcej, nie jesteśmy ograniczeni czasem dokonania zakupów, możemy sobie wybierać towary w środku nocy i odchodzić na pewien czas od komputera, jeżeli potrzebujemy zrobić coś pilnego, pozostając w kontakcie online ze stroną sprzedawcy.
Zakupy przez Internet to szybkość i wygoda, ale także i ryzyko trafienia na nieuczciwego sprzedawcę. W tym poradniku podpowiem kilka sposobów, jak bezpiecznie kupować przez internet
Rodzaje sprzedaży przez Internet
W Internecie kupujemy w dwóch podstawowych rodzajach sprzedaży, w sklepach internetowych i na aukcjach internetowych, np. Allegro lub eBay. Sklep internetowy jest firma która poprzez witrynę sklepu umieszczoną w sieci Internet prezentuje towary i przyjmuje zamówienia. W podobny sposób można także zamawiać usługi, przykładem może być rezerwacja hoteli online lub lotu samolotem, jazdy autobusem dalekobieżnym. W aukcji internetowej na witrynie odpowiedniego operatora osoby prywatne i firmy wystawiają towary do sprzedaży w formie licytacji lub w opcji Kup Teraz – co działa podobnie jak w przypadku sklepu internetowego.
Różnica miedzy tymi dwoma rodzajami sprzedaży polega na tym, że w sklepie stroną sprzedaży jest właściciel witryny internetowej, a w przypadku aukcji właściciel strony aukcyjnej tylko jej użycza, a sprzedający zobowiązany jest stosować do regulaminu. Łatwiej jest dotrzeć z roszczeniem do właściciela sklepu niż do anonimowego Allegrowicza, którego dane są widoczne dopiero po dokonaniu zakupu. Z drugiej strony w aukcjach przy trochę większym ryzyku mamy szansę zakupić towary znacznie taniej niż w sklepie.
Bezpieczeństwo zakupów.
W życiu z reguły otrzymujemy coś za coś. Wygoda zakupów przez Internet wiąże się z ryzykiem zakupu kota w worku. Towar oglądamy przed zakupem na odległość. W związku z tym prawo chroni bardziej kupującego niż sprzedawcę. Każdy ma prawo odstąpić od zakupu bez podania przyczyny w ciągu 10 dni od otrzymania towaru. Przysługuje też prawo do reklamacji i odstąpienia od umowy w określonych warunkach. Zanim jednak zabierzemy się za egzekwowanie naszych praw dowiedzmy się jak łatwo wyłapać niebezpieczne symptomy przed zakupem w nieznanym sklepie.
Zanim kupisz w sklepie sprawdź:
- Dane sklepu, adres stacjonarny, numer telefonu, dane rejestracji firmy i konto firmowe. Powinny być w zakładce kontakt lub o firmie, ewentualnie regulamin. Jeżeli tych danych nie ma, opuść stronę sklepu. Masz bardzo duże prawdopodobieństwo, że jest to firma krzak, lub sklep prowadzony przez nieprofesjonalna obsługę.
- Regulamin sklepu. Czy jest jasno napisany? Czy pisze o przysługującym ci prawie do zwrotu towaru, o zasadach reklamacji i odstąpienia od umowy, trybie i terminie dostawy? Czy regulamin nie zawiera zabronionych klauzul? Brak regulaminu dyskwalifikuje sklep, opuść go.
- Opinie o sklepie w sieci, wpisz w wyszukiwarkę Google nazwę sklepu i słowo opinie.
- Czy towar jest w sklepie, czy też trzeba na niego czekać? To ważne szczególnie przed świętami, kiedy jeden dzień za późno robi dużą różnicę.
- Koszt dostawy, czy towar jest szczególnie tani, ale koszt dostawy nie jest przypadkiem drogi jest jak za złoto? Dowiedz się jaki jest łączny koszt towaru i dostawy do Ciebie.
- W razie wątpliwości zadzwoń do sklepu, po sposobie obsłużenia Twojego pytania dowiesz się bardzo dużo o wiarygodności sprzedawcy internetowego.
- Czy musisz wyrazić zgodę na otrzymywanie wiadomości reklamowych lub newsletter od sprzedawcy aby dokończyć składanie zamówienia? Powinieneś mieć możliwość dokończenia zamówienia bez konieczności wyrażania zgody na otrzymywanie reklam i promocji ze sklepu.
- I, jak zwróciła uwagę w komentarzu Joanna – najważniejsze to przeczytać opis produktu, zanim się rozpocznie zakup. Oszczędzisz sobie możliwości błędu i konieczności obsługi zwrotu.
Przy składaniu zamówienia
- Upewnij się że dobrze podałeś dane kontaktowe i wysyłki towaru. System z reguły powinien przypilnować dwukrotnego wpisania adresu email, aby wyeliminować pomyłkę. Koniecznie podaj numer telefonu komórkowego, pomoże to personelowi sklepu skontaktować się z Tobą w przypadku pytań odnośnie realizacji zamówienia.
- Jeżeli przesyłka wysyłana jest kurierem podaj jako adres dostawy adres pracy. Kurier będzie mógł dostarczyć przesyłkę w ciągu dnia, i nie będzie musiał czekać do wieczora. Przy wyborze dostawy do firmy, podaj dokładny adres pozwalający znaleźć cię w wielkim biurowcu, firma, piętro, pokój. Dobrze jest uprzedzić portiera lub recepcję o zbliżającej się przesyłce, szczególnie gdy dostarczana jest za pobraniem i trzeba mieć przygotowane pieniądze. Recepcja nie ma przecież obowiązku zakładać za ciebie za prywatne przesyłki.
- Płacąc przez Internet wybieraj bezpieczne miejsce, np. własny prywatny komputer. Powinien on mieć aktualne oprogramowanie anty wirusowe i firewall. Unikaj ogólnie dostępnych komputerów w pracy lub w szkole, kafejek internetowych i otwartych sieci Hotspot, w których można łatwo wykraść Twoje prywatne dane, w tym dane karty kredytowej. Możesz też wybrać płatność za pobraniem – wtedy zapłacisz przy odbiorze przesyłki.
- Zapisz sobie potwierdzenie zamówienia, fakturę proforma (jeżeli była wystawiona) i inne dane pozwalające wrócić do treści zamówienia lub prawidłowo wysłać pieniądze.
Kiedy nadejdzie przesyłka.
- Sprawdź czy opakowanie nie jest uszkodzone, nie zawiera śladów otwierania. Jeżeli tak, razem z listonoszem lub kurierem spisz protokół.
- Zachowaj fakturę i/lub paragon i dokumenty dostarczone z przesyłką. Przydadzą się przy reklamacji.
- Jeżeli produkt nie spełnia twoich oczekiwań, odeślij go w stanie nieużywanym w ciągu 10 dni od otrzymania . Sprawdź w regulaminie sklepu jak wygląda procedura zwrotów i zastosuj się do niej.
- Jeżeli produkt nie jest zgodny z opisem, możesz odstąpić od umowy. Jeżeli wykryjesz wady fabryczne, przysługuje ci reklamacja. sprawdź w regulaminie sklepu i w aktualnym prawie konsumenckim jakie przysługują ci prawa i jak przeprowadzić reklamację lub odstąpienie od zakupu.
- Kiedy coś poszło źle. Pamiętaj sprzedawcy też są ludźmi, rozmowę zaczynaj od próby dogadania się. Agresywne zachowanie na początku na pewno nie ułatwi szybkiego załatwienia sprawy. Dogaduj się i punktuj zgodnie z prawem i regulaminem. Pamiętaj, że zawsze lepiej jest nie ryzykować w niepewnym miejscu niż potem tracić czas na walkę.
- Jeżeli jesteś zadowolony z zakupu i obsługi, wystaw komentarz lub opinie. sprawdź czy przy następnym zakupie nie przysługują ci specjalne warunki, np. rabat.
Mam nadzieje, że te informacje pomogą Ci bezpieczniej kupować w sieci i uniknąć kosztownych wpadek. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, i chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, zajrzyj do poradnika e-biznesu w modelarstwie.
Zajrzyj jeszcze do innych artykułów:
Reklama
Aby uniknąć nieporozumień bardzo ważne jest by przed zakupem czytać dokładnie opis produktu. Jeżeli opis jest niekompletny, warto zadzwonić do sprzedawcy i dopytać o szczegóły. Uniknie się w ten sposób rozczarowań i zaoszczędzi czasu na odsyłaniu produktu do sklepu.
Masz rację, pisząc tekst koncentrowałem się na sprawach „legalnych”, a przecież czytanie opisu jest najważniejsze. W moim sklepie też często widzę po pytaniach użytkowników, że nie czytają oni opisu.
Wprowadzam korektę tekstu pod katem Twojej uwagi.
Nie traktowałbym tego tematu jedynie pod kątem tego czy produkt kupowany przez internet będzie spełniał nasze oczekiwania czy tez będzie poprawnie działał, będzie zgodny ze specyfikacją itp. Bezpieczeństwo zakupów w internecie to również a może przede wszystkim bezpieczeństwo transakcji przelewów. Dlatego warto zwłaszcza na początku kiedy nie mamy zbytniego zaufania do e-przelewów zaopatrzyć się w karty płatnicze przedpłacone. Są to karty na które pierwsze przelewamy jakąś kwotę a potem z nich korzystamy. Nawet w momencie kiedy jakiś haker przejąłby kontrolę nad ta kartą to może nas okraść jedynie do kwoty przedpłaconej.
Brawo. Gratulacje dla autora