Blogi są bardzo popularnym sposobem dzielenia się swoimi przemyśleniami, pasjami lub wydarzeniami z życia osobistego. W odróżnieniu od pamiętnika czy rodzinnej kroniki pozwalają na szybki wgląd każdemu, kto ma dostęp do Internetu. Osoba publiczna lub publicysta mogą szybko docierać do swoich czytelników, z pominięciem czasu na przygotowanie druku w prasie. System komentarzy pozwala na żywą interakcję z czytelnikami tworząc więź trudna do uzyskania za pośrednictwem słowa drukowanego. Blog może być doskonałym sposobem na promocję specjalisty lub całej firmy, pozwalając na mniej oficjalne kontaktowanie się z czytelnikami. Żywa interakcja pozwala na budowanie pozycji marki i i może świetnie wspierać badania marketingowe.
Nie do przecenienie jest też znaczenie blogów w działaniach społecznych. Nową formą zaangażowania dostępna dla każdego jest dziennikarstwo obywatelskie, prowadzone przez osoby prywatne za pośrednictwem blogów. W hobby, np. w modelarstwie za pośrednictwem blogów może następować wymiana doświadczeń i pomoc wzajemna. Ekspercki blog modelarski to sposób na dzielenie się pasją, ale i także na budowanie więzi społecznych i wspieranie małych środowisk będących żywą tkanką społeczeństwa.
Zastanów się po co potrzebujesz bloga. Czy chcesz się dzielić codziennymi sprawami, nastrojem dnia, historią rodziny? A może chcesz zaangażować się społecznie, uprawiać dziennikarstwo obywatelskie? Jeżeli twoją pasją jest technika lub jakieś hobby, może to powinno być tematyką Twojego bloga? Warto mieć sprecyzowany profil tematyczny – ułatwia to gromadzić odpowiednie audytorium. Możesz też mieć kilka blogów o różnych tematach. W ostateczności jeden blog wielotematyczny, jest to jednak wyższa szkoła jazdy, bo trzeba równocześnie zaspokajać potrzeby zróżnicowanego audytorium..
Następnie wymyśl tytuł. Warto się tutaj przyłożyć. Ciekawa, chwytliwa nazwa pomoże spopularyzować bloga i przyciągnąć czytelników.
Przemyśl także sprawę prywatności, możesz ukryć się za pseudonimem, lub wystąpić z otwartą przyłbicą. Jeżeli piszesz o rodzinie i sprawach prywatnych – zastanów się, czy chcesz aby wszystkie informacje były dostępna dla gości „z ulicy”. Może warto na początku ustawić ograniczony dostęp do wybranych treści na blogu.
Przygotuj sobie adres konta email. Będzie on potrzebny do założenia bloga i do administrowania nim. Na ten adres będą spływały potwierdzenia ze strony systemu i informacje o aktywności komentatorów.
Jest to skrócie system informatyczny obsługujący wyświetlanie bloga i umożliwiający zarządzanie jego treścią. Najpopularniejsze darmowe systemy to www.blogger.com lub www.wordpress.com. Są one łatwe do opanowania, i oferują stosunkowo dużo opcji, szczególnie WordPress. Wymienione strony internetowe oferują także hosting, czyli utrzymanie w sieci treści bloga. W opcjach zaawansowanych dostępne jest także ustawienie własnej domeny (nazwy, np.: www.mojanazwa.pl) bloga, ale jest to już płatne.
Dla Dziennikarzy obywatelskich wygodnym rozwiązaniem może być skorzystanie z którejś z darmowych platform, np. www.salon24.pl lub www.nowyekran.pl
Aby założyć swojego bloga należy zarejestrować się na platformie blogowej i wybrać nazwę swojego bloga. Pytania krok-po-kroku i zakładka „Pomoc” platformy blogowej pomogą uruchomić twoją stronę blogową w kilka minut.
Dla bardziej zaawansowanych użytkowników, szczególnie tych, którzy chcą korzystać z wielu dodatkowy opcji, własnej nazwy itd. Można polecić samodzielna instalację wybranego silnika bloga, np. WordPress na własnym hostingu. Jest to jednak zagadnienie zbyt szerokie jak na ramy tego wpisu.
Założenie bloga to dopiero początek. Problem w tym co na blogu publikować, gdzie szukać inspiracji i jak tworzyć kontent. W sieci aż huczy od postów typu: skąd brać kontent? A odpowiedź jest prosta: znajdź czasopismo lub publikacje na temat w jaki chcesz pisać, przeczytaj, przemyśl a potem bierz się do pracy i pisz na tematy o których właśnie przeczytałeś. W taki sposób stworzysz wartościową treść napisaną swoim słowami więc nie ma mowy o złamaniu praw autorskich.